بهربرداری از سرزمینها
نوشته شده توسط : حمیدم

اگر تصرف سرزمین دیگری به قصد بهره برداری تجاری را نوعی از استعمار بدانیم،این پدیده سابقه یی طولانی در تاریخ دارد.شاید آشوریان در این مورد از اولین ها باشند.فینیقی ها حتی تا انگلیس رفتند و نشانه حضور تجاری و نظامی شان را به جا گذاشتند.

اروپای در مسیر مدرن شدن و در جستجوی راهی دریایی برای رسیدن به شرق ،با استفاده از برتری حاصل از سلاح آتشین ،ماجراجویانش را روانه کرد .اروپا ی حریص ،بی توجه به اعتراض روشنفکران، با خونریزی و بی رحمی تمام بسیاری از مردم جهان را به اسارت مدعیان تمدن درآورد.

بعد از جنگ جهانی دوم،آمریکای تازه نفس اول از جنبش های رهایی بخش در کشورهای استعمار حمایت کرد.با تضعیف استعمار کلاسیک ،آمریکا نوعی جدید از استعمار را پایه نهاد.امپریالیسم با هدف اقتصادی و با سیاستهای اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و نظامی به وسیله انقلاب،کودتا و جنگ از دهه هفتم قرن ۱۹ میلادی محقق شد.

امروزه شرکت های چند ملیتی با سرمایه گذاری و وارد کردن تکنولوژی بر یک کشور سلطه اقتصادی پیدا می کنند.سلطه اقتصادی زمینه سلطه سیاسی را فراهم می کند.انقلاب های رنگی،دخالت نظامی تحریم از ابزار تحقق استعمار فرانو محسوب می شود.

 





:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: